رواية زوجتي العنيدة 1&2

close [sc name=”ad1″ ][/sc] إستيقظت كعادتها كل صباح علي صوت هذا المنبه المزعج ليخبرها أنه كفي نوم وعليها أن تفيق نسمات الصباح تلاعب بشرتها البرنزويه مازالات عينيها البنيه لا تستطيع مقاومة النوم وشعرها الغجري الاسود مفروض بجانبها علي مخدتها فتحت موبايلها تتصفح الفيس البوك وتحادث أصدقائها إنها تمارا مصطفي مكاوي فتاه في العشرين من عمرها …

رواية زوجتي العنيدة 1&2 قراءة المزيد »

close

[sc name=”ad1″ ][/sc]

إستيقظت كعادتها كل صباح علي صوت هذا المنبه المزعج ليخبرها أنه كفي نوم وعليها أن تفيق نسمات الصباح تلاعب بشرتها البرنزويه مازالات عينيها البنيه لا تستطيع مقاومة النوم وشعرها الغجري الاسود مفروض بجانبها علي مخدتها فتحت موبايلها تتصفح الفيس البوك وتحادث أصدقائها
إنها تمارا مصطفي مكاوي فتاه في العشرين من عمرها تدرس في كلية التجاره جامعة القاهره فتاه عنديه متمرده لا تقبل أن يتدخل احد بحياتها تعشق العناد والتحدي لا تعمل الا ما يمليه عليها مخها ليس بها اي شئ فاتن ولكنها جميله لديها جاذبيه خاصه جمال شرقي متفرد

[sc name=”ad2″ ][/sc]

[sc name=”ad3″ ][/sc]

جاء اليها صوت اختها مي تحثها علي الإستيقاظ
_تمارا توتو اصحي ي حبيبتي الفطار جهز يلا بلاش كسل علشان كليتك
-ايوا ي مي جيه اهوو .
“مي أخت تمارا وشقيقتها الواحيده تبلغ من العمر ٢٥ سنة لم تكمل دراستها لتستطيع أن تعمل وتوفر لتمارا إحتياجاتها علي عكس تمارا فهي جميله عيونها خضراء اللون شعرها أحمر ذات بشرة بيضاء ومع
[sc name=”ad4″ ][/sc]

ذلك تمارا لديها جاذبيه اعلي ”
كانت واقفه مي علي السفره تجهز الطعام
جاءت اليها تمارا بعد الإنتهاء من حمامها مقبله وجنتها
صباحو ي ميوش الله الله اي الريحه الحلوه دي
[sc name=”ad5″ ][/sc]

ردت مي
_ي بكاشه هو انا عملت حاجه دا فطار
تمارا:وماله كفايه تعبك ربنا يخليكي لينا البت مليكه فين
مي مسرعه
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_لا والنبي مصدقت نامت سبيها تكمل نوم علشان متقمش تزن
زجرت تمارا
_اووف بقي طب انا هبدا فطار
مي/إستني عز بس
[sc name=”ad5″ ][/sc]

تماارا: اوبس نسيته طب ناديه بقي أنا واقعه من الجوع
جاء اليهم هذا الصوت
_انا جيت ي طفسه اهوو
“عز محمود مكاوي أبن عم مي وتمارا تزوج من مي بأمر من والده ؛ورث من والدته الكثير إستطاع تأثيث شركة هندسيه خاصه به أصبح لها إسمها ووزنها حالياا
[sc name=”ad4″ ][/sc]

هو مفتول العضلات بشرته بيضاء طويل القامه ذات عيون عسلي ذو بنيه قويه يبلغ ٣٠ سنة وسيم إلي ابعد الحدود”
ردت تمارا
_اي ي كبير كل يوم تتاخر كده مش عارف ان توتو جعانه
عز: توتو جعانه علي طول
[sc name=”ad5″ ][/sc]

ثم توجه بالحديث لمي
_صباح الخير ي حبيبتي وقبل جبهتها
_صباح النور ي عز ؛حبيبي ممكن تبعتلي العربيه والسواق النهارده علشان هنزل اجيب شوية طلبات للبيت
عز:-حاضر عيوني ومليكه؟
[sc name=”ad4″ ][/sc]

مي:-هتصل بأم ابراهيم تيجي تقعد معاها
“مليكة بنت عز ومي الوحيده تبلغ من العمر سبعة شهور ”
تدخلت تمارا
_ابيه عز انت هتوصلني الجامعه صح
[sc name=”ad5″ ][/sc]

عز: طبعا مش وعدتك
تمارا:-هيه بقي علشان اغيظ صحباتي
نظر عز لمي نظره ذات معني وكانه يخبرها “أختك مازالت طفله”
ذهب عز وتمارا معا وكان عز هو السائق فعز لا يحب أن يصطحب سائق معاه فقط سياره الحراسه التي تسير خلفه
[sc name=”ad4″ ][/sc]

كانت تمارا صامته تتصفح تليفونها الذي تغيب بيه عن العالم
قطع الصمت صوت عز الذي قال
_ها ي توتو اي اخبار كليتك
[sc name=”ad5″ ][/sc]

تركت تمارا موبايلها
_الحمدلله ي ابيه الدكاتره مبسوطين مني وماشي الحال
رد عز
_طب ي حبيبتي لو احتاجتي اي حاجه بلغيني بس
[sc name=”ad4″ ][/sc]

-طبعا ي ابيه ربنا يخليك لينا
قطع حديثهم تليفون تمارا
فقال عز
_تليفونك مبيسكتش
[sc name=”ad5″ ][/sc]

تمارا ويظهر علي وجهها علامات الإستغراب
_غريبه دي مي
عز:طب شوفيها عاوزه اي
ردت تمارا
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_الو اي ي ميوش خير
مي:_____________
_لا ي حبيبتي لسه في الطريق
مي:______________
[sc name=”ad5″ ][/sc]

_لا إحنا بخير متقلقيش ؛انتي كويسه
مي:_____________
_ي بنتي مليكه دي بنتي
مي:_______________
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_سلام ثم أغلقت
عز قطع الصمت:مالها مي ؟
تمارا:مش عارفه بتقولي خدي بالك من مليكه
عز:شكلها هتتاخر برا ؛يلا وصلنا
[sc name=”ad5″ ][/sc]

تمارا:ميرسي ي ابيه وقبلت صدغه ونزلت من السياره
عز:هبعتلك السواق مترجعيش لوحدك سلام ..
دخلت تمارا الكليه وقابلت صديقتها مني
مني:ي عربياتك
[sc name=”ad4″ ][/sc]

تمارا:هههههه دي عربية جوز اختي
مني:طب يلا اتاخرنا عالمحاضره
دخلوا المحاضره وبعد انتهاء المحاضره
كانت تجلس تمارا شاردة الزهن حزينه
[sc name=”ad5″ ][/sc]

مني:-اي ي بنتي فينك اختفيتي بعد المحاضره كنت بدور عليكي
تمارا:-مافيش مخنوقه شويه
مني:-منتي كويسه الصبح اي اللي حصل
تمارا:-مش عارفه حاسه حاجه وحشه هتحصل
[sc name=”ad4″ ][/sc]

مني:-لا ان شاء الله خير
وقطع حديثهم رنين هاتف تمارا برقم مجهول
تمارا:الو مين؟
مجهول:-__________
[sc name=”ad5″ ][/sc]

تمارا:-ايوا دي اختي
مجهول:-__________
تمارا:-اي انا جيه حالا
[sc name=”ad4″ ][/sc]

أسرعت تمارا وخلفها مني
“مني أقرب صديقه لتمارا وف نفس عمرها ولكن من عائلة متوسطة الحال لديها اخت صغيره اسمها جني”
*********************
كان عز في إجتماع هام في شركته حيث رن جرس هاتفه بإسم تمارا اكثر من مرا مما إضطره للرد
[sc name=”ad5″ ][/sc]

عز:-الو اي ي تمارا أنا في إجتماع مهم
تمارا:-_________________
عز:-اهدي انا مش فاهم حاجه
تمارا:-_________________
[sc name=”ad4″ ][/sc]

عز:-طب مستشفي اي انا جي حالا
خرج عز مسرعاا وقطع إجتماعه
وصلت تمارا إلي المستشفي ومعها مني وكانت تبكي بهستريا فهي علي وشك أن تفقد امها مرا اخري فمي رغم فرق السن الصغير بينهم الإ انها كانت تخبرها بانها امها ليس أختها فقط وها هي الان تصارع الموت بعد هذا الحادث الشنيع
[sc name=”ad5″ ][/sc]

تمارا:-دكتور انا اخت مي ميكاوي هي فين ارجوك
الدكتور:-في اوضة العمليات
تمارا:-هتعيش؟
الدكتور:-ادعيلها هي في حاله حرجه جدااا
[sc name=”ad4″ ][/sc]

تعالات شهقات تمارا وحاولت ان تهدئها مني حتي ظهر عز
عز بلهف ولا يستطيع ان يتنفس
_ت ما را مي ف ين ؟
“تمارا مي فين”
[sc name=”ad5″ ][/sc]

دخلت تمارا في حضنه وهي تبكي
_مي بتموت ي ابيه
عز وقد إستطاع التماسك
_إهدي هتبقي كويسه باذن الله
[sc name=”ad4″ ][/sc]

وعند هذه اللحظه خرج الدكتور من العمليات
عز:-دكتور انا عز ميكاوي جوز مدام مي ممكن حضرتك تطمني
الدكتور:-اهلا أستاذ عز غني عن التعريف
الحقيقه مش عارف اقول لحضرتك اي أنا اسف جداا احنا عملنا اللي قدرنا عليه للاسف المدام ماتت..
[sc name=”ad5″ ][/sc]

وعند هذه اللحظه خرج الدكتور من العمليات
عز:-دكتور انا عز ميكاوي جوز مدام مي ممكن حضرتك تطمني
الدكتور:-اهلا أستاذ عز غني عن التعريف
الحقيقه مش عارف اقول لحضرتك اي أنا اسف جداا احنا عملنا اللي قدرنا عليه للاسف المدام ماتت..
[sc name=”ad4″ ][/sc]

صرخت تمارا وسقطت مغشياا عليها بين يدي عز
بينما عز إستطاع التماسك او التظاهر بالتماسك فهي زوجته حتي وإن كان زواج بلا حب فهي زوجته والدة ابنته الوحيده التي تيتمت وهي في عمر امس الحاجه لامها ولا يستطيع عز ان ينسي هاتين السنتين التي عاشهم معها فكانت نعمه زوجته كانت إمراه ناعمه كانت ونعم النساء رحمها الله.
كما انه يذوق الحرمان للمرا الثانيه فوالده توفي بعد ولادة مليكه بشهر واحد ..
[sc name=”ad5″ ][/sc]

جاءت إحدي الممرضات لتصطحب تمارا إلي غرفه لتريح اعصابها وتاخد مهدئ يساعدها ومعها مني التي لا تتوقف عن البكاء.
أما عز فلديه كثير من الإجراءت الذي يجب فعلها وفجاه ظهر أصدقاء عز وشركاء في العمل احمد وكريم
“احمد شب ف ال٢٧ شريك عز بنسبة ٢٠٪ وصديقه المقرب قمحي اللون زو شعر بني وعيون بنيه صارمه لديه الكثير من الأوجاع الذي يستطيع بل يتفنن في إخفاءها ”
“كريم شب ف ال٢٨ شريك عز التاني بنفس النسبه وصديقه جداا ولكن اقل من صداقة احمد فكريم شب متهور زير نساء كمان يقولون ذو بشره بيضاء شهر اسود فحمي عيون عسليه عضلات مفتوله اقل
[sc name=”ad4″ ][/sc]

مايقول عنه وسيم ”
احمد:-عز اي اللي حصل
كريم:-احنا قطعنا الإجتماع وجينا جري وراك
عز وسقط منه دمعه لا يستطيع الصموت اكثر من ذلك وقال
[sc name=”ad5″ ][/sc]

_مي ماتت سابتني لوحدي ومشيت
احمد رد قائلا
_البقاء لله إنا لله وإنا اليه راجعون
كريم تبعه
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_شد حيلك ي عز
احمد:-متشغلش بالك بحاجه ي عز احنا هنعمل كل الإجرءات
بعد عدة ساعات
فاقت تمارا ويبدو أن مفعول المهدئ إنسحب من أوردتها
[sc name=”ad5″ ][/sc]

فاقت تصرخ وبجانبها مني التي تحاول تهدئتها
_إهدي ي حبيبتي متعمليش في نفسك كده انتي مؤمنه
_انا عاوزه مي هاتولي مي اااه مي
كانت تبكي بهسترياا علي فراق أختها
[sc name=”ad4″ ][/sc]

في هذه اللحظه دخلت الغرفة خالتها نجوي ومعها أماني
إبنتها
“نجوي إمراه في ال٤٧ من عمرها خالة مي وتمارا كانوا يقيمون معها في نفس العماره بعد وفاة والديهم وحتي زواج مي ”
“اماني ابنة خالة تمارا ومقربة لهم فتاه بيضاء البشره محجبه وف ٢٤ من عمرهم”
[sc name=”ad5″ ][/sc]

قالت نحوي وهي تبكي
_ي حبيبتي ي بنتي ماتت ف عزها الله يرحمها إهدي ي ضنايا إهدي ي تمارا دي راحت للاحسن مننا ي بنتي
تمارا لن تساعدها عيناها علي التوقف عن البكاء
_مش قادرة يا خالتو انا ماليش غيرها هي امي من وانا عمري ١٠ سنين ليه بيحصل كده معايا ليه الحوادث عارفه عيلتي انا بس امي وابويا ماتوا ف حادثه من وانا عندي ١٠ سنين يارب خدني انا كمان وريحني
[sc name=”ad4″ ][/sc]

نجوي:-إستغفري ربك ي بنتي لا حول ولا قوة الا بالله
قاطعتهم اماني التي تبكي ايضاا
_خلاص ي تمارا متقوليش كده متمشيش انتي كمان وتسيبني
مني:-إهدي ي حبيبتي هتموتي نفسك
[sc name=”ad5″ ][/sc]

ف هذه اللحظه دخل عز الغرفه
_صلاة الجنازه ي جماعه
ثم خرج بهدوء
[sc name=”ad4″ ][/sc]

أماني:-كبدي عليك ي ابني هيموت نفسه من الكتمان
بعد عزة ساعات وقد وصل المعزيين إلي فيلا عز ميكاوي لتقديم العزاء وكانت مليكة بصحبة أم ابراهيم “الدادة المخصصه لها ”
وعطيات الخادمه تقدم المشاريب
وكانت الفيلا مليئه بالشخصيات التي لم نتعرف عليها بعد فعند الرجال
[sc name=”ad5″ ][/sc]

هناك
“مصطفي ابن خالة تمارا وتؤام اماني وعلي قد كبير من الشبه بينهم ”
“عمر اخو عز الغير شقيق يبلغ من العمر ١٥ عام ”
“رءوف بيه زوج ام عز”
[sc name=”ad4″ ][/sc]

والكثير من رجال الاعمال
وعند النساء
“ياسمين شقيقة عمر واخت عز من الام في عمر ال١٩”
“جني شقيقة مني وتبلغ من العمر١٣ عام”
[sc name=”ad5″ ][/sc]

“هناء هانم ام عز تطلقت من ابيه منذ ٢١ عام كان عز في سن صغير ال٩ تقريبا وتزوجت من اخر وانجبت ياسمين وعمر في عمر ٥٢ عام ”
وهناك ام مني وام احمد وخالة تمارا والكثير من النساء والبنات الذي جاءوا لتقضية الواجب ليس الا ومنهم الحزين حقا مثل اي عزاء
كانت تمارا في غرفتها بعد ان امرت ام ابراهيم ف مساعدة عطيات وباقي الخدم وجلسن تحضن مليكه قريبا من قلبها تبكي وتتالم بصمت
جاءت نجوي لتصحبها لمقابلة المعزيات رغم عنها
[sc name=”ad4″ ][/sc]

واستمر العزاء لساعات متاخره من الليل
جلس عز مع تمارا ومليكه
وقال
_ازيك ي تمارا
[sc name=”ad5″ ][/sc]

ردت
_الحمدلله؛حاسه اني بحلم ونفسي افوق
رد باسي وحزن ظاهر
_للاسف مش حلم واقع دفنتها بايديا
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_هموت ي ابيه مش قادره
_اتماسكي ي حبيبتي انتي هتبقي مكان مي عند مليكه
تعالات شهقاتها
_ي حبيبتي كلمتني قبلها بساعه وقالتلي خدي بالك من بنتي كانت حاسه بس هي ف عنيا عمري مهسيبها
[sc name=”ad5″ ][/sc]

أرجع عز راسه للخلف مما افزع تمارا
_ابيه مالك انت كويس
_متخافيش انا كويس
_انا حاسه بيك ي ابيه مصيبتنا واحده
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_ربنا يرحمها ويصبرنا انا هنام ياريت تنامي انتي كمان متتاخريش في النوم
ردت بخفوت
_حاضر
تركها عز وذهبت هي ايضا اللي غرفتها لينتهي هذا اليوم الصعب
[sc name=”ad5″ ][/sc]

اكثر من اسبوعين لم يخلي البيت من المعزيات مما وضع تمارا في ضغط نفسي كبير منهم من يعزي؛ منهم من ياتي ليشاهد فيلا ميكاوي من الداخل ؛منهم من يتهامس بكل وقاحه حول وجود عز وتمارا معا في البيت رغم ان البيت لم يخلي من الخادمات وللحق مدام هناء والخاله نجوي
ومع ذلك لم يتوقف همسهم
امتنعت تمارا عن كليتها بسبب عدم قدرتها علي فعل شئ ولكن عز يواظب علي عمله فهو قاسي شديد يتحمل ..
[sc name=”ad4″ ][/sc]

في يوم قد يقول البعض الان أنه مشئوم ولكن ربما القدر له راي اخر
عاد عز من عمله وجد نجوي وهناء ف الصالون ينتظرانه ومليكه مع تمارا ف غرفتها كالعاده تصاحبها اماني
عز شعر انه هناك شئ ففزع وقال
_السلام عليكم خير ي جماعه
[sc name=”ad5″ ][/sc]

ردت هناء
_خير ي حبيبي عايزينك في موضوع
_خير ي امي قلقتيني مليكه وتمارا كويسين؟
ردت نجوي
[sc name=”ad4″ ][/sc]

_اه ي حبيبي متقلقش
تبعتها تهاني
_عاوزين نتكلم عن وجود تمارا معاك ف الفيلا لوحدها
تفاجئ عز
[sc name=”ad5″ ][/sc]

_مش فاهم ي امي اي الجديد ؟
_الجديد ان مراتك ماتت ووجودك لوحدكم مبقاش ينفع
نزلت تمارا من غرفتها علي هذه الجمله .
_قصدك اي ي مرات عمي انتي عوزاني امشي؟
[sc name=”ad4″ ][/sc]

نجوي /لا يحبيبتي مش دا قصدنا
تمارا باستغراب .
_قصدكم؟ هو انتوا منفقين
ردت هناء
[sc name=”ad5″ ][/sc]
_بصوا انتوا الاتنين من غير لف ودوران كده
عز /ياريت ي امي انتي عارفاني دوغري
هناء بحدة
_انت وتمارا لازم تتجوزا ………
[sc name=”ad4″ ][/sc]

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top